آموزش

مقالات آموزشی

آموزش

مقالات آموزشی

استفاده از یک قالب حرفه ای برای افزایش سرعت سایت وردپرسی

همان طور که می دانید هر سایت یا فروشگاه اینترنتی یک ظاهری دارد که به قالب آن سایت معروف است. قالب های حرفه ای زیادی وجود دارد که این قالب ها با جدید ترین ویژگی ها و اصول ساخته شده اند.

پس استفاده از این قالب ها به دلیل کدنویسی اصولی آنها در افزایش سرعت سایت وردپرسی شما تاثیر زیادی خواهند داشت. پس در گام دوم سعی کنید که قالب های حرفه ای را از سایت های اصلی فروش قالب وردپرس خریداری کنید تا با مشکل مواجه نشوید.

اگر هم سایت شما وردپرسی نیست نیز  باید حتما از قالب های مناسب با سایت خود استفاده کنید.

منبع : 

http://abzaredanesh.ir/10-steps-to-speed-up-wordwress/

کدام سیستم های سایت ساز در جهان بهترین هستند؟

در این بخش قصد داریم تا در مورد سیستم های مدیریت محتوا یا همان CMS صحبت کنیم و در ادامه با 3 تا از بهترین سیستم مدیریت محتوا رایگان در جهان آشنا شده و آنها را با هم مقایسه می کنیم.

همان طور که می دانید وب سایت ها یا فروشگاه های اینترنتی یک ظاهر و یک باطنی دارند. ظاهر وب سایت یا فروشگاه اینترنتی همان صفحات و منوها و مطالب و ... می باشد که به محض ورود به یک وب سایت می توانید آنها را مشاهده کنید و این را هم می دانید که از روی ظاهر یک سایت نمی توانید متوجه شوید که این سایت با چه سیستم مدیریت محتوایی ساخته شده است.


مدیریت محتوا چیست و به چه دردی می خورد؟

همان طور که از نامش مشخص است برای مدیریت و سازمان دهی محتواهای درون یک وب سایت مورد استفاده قرار می گیرد و افرادی که صاحب و مدیر یک وب سایت می باشند از این سیستم مدیریت محتوا استفاده می کنند.

پس ویژگی های خوب باعث می شوند که ما بهره بیشتری از این سیستم ها ببریم و کمبود در ویژگی های مورد نیاز باعث ایجاد مشکلات گوناگونی برای ما و سایت ما خواهد شد.

برای مثال شما قصد دارید که در وب سایت خود یک سیستم اشتراک ویژه قرار دهید و سیستم یا CMS شما این امکان را ندارد. پس شما باید در نظر بگیرید که به چه طریقی می توانید این امکان را به سیستم خود اضافه کنید. آیا با کد نویسی یا نصب افزونه و اینکه چه مقدار زمان و هزینه برای این کار باید صرف کنید.

همه این موارد می توانند در سیستم های مدیریتی متفاوت باشند و هر کدام که راحت تر بتوانند این امکان را اضافه کنند دارای ارزش بیشتر و ویژگی های فوق العاده تری می باشند.

همان طور که از نام سیستم مدیریت محتوا مشخص است برای مدیریت و نظارت و ویرایش کردن محتوای سایت می باشد که شامل انواع مختلف مانند مطالب و ظاهر و چیدمان سایت و امکانات و ویژگی های اضافه شده و ... می باشد.

انواع سیستم های CMS

دو نوع سیستم وجود دارد که در ادامه با آنها آشنا می شویم:

·        سیستم اختصاصی  

·        استفاده از CMS های رایگان آماده 

برای داشتن یک سیستم مدیریت محتوا یکی از کارها این است که خودمان اگر برنامه نویسی و کد نویسی بلد هستیم که می توانیم یک سیستم برای خودمان نوشته و تمام امکانات و ویژگی هایی را که لازم داریم را درون آن قرار دهیم و این روش چند مشکل دارد:

اول اینکه خیلی وقت گیر است و دوم اینکه هزینه بر می باشد و همچنین در صورتی که به مشکلی برخورد کنیم منابع و آموزشی برای رفع آن مشکل در اختیار نداریم ، پس کار ما به سختی پیش خواهد رفت.

روش بعدی استفاده از CMS های رایگان آماده می باشد که دارای نسخه های رایگان و غیر رایگان و پولی می باشند. در این مقاله قصد داریم تا با سیستم های رایگان ولی فوق العاده قدرتمند و محبوب در جهان آشنا شویم که شما می توانید بدون هیچ هزینه ای این سیستم ها را داشته باشید و وب سایت خود را با آنها پیاده سازی کرده و راه اندازی کنید.

مقاله بهترین سیستم مدیریت محتوا رایگان 3 تا از بهترین ها یعنی وردپرس ، جوملا و دروپال را به شما معرفی خواهد کرد که همه این سیستم ها به نوعی سایت ساز می باشند که به صورت رایگان در اختیار شما قرار می گیرند.


مزایا و معایب سیستم اختصاصی

سیستم اختصاصی همان سیستمی است که خودتان با کد نویسی و مختص خودتان ایجاد کرده اید که در هیچ جایی در اینترنت نیست چون اختصاصی می باشد.

این نوع سیستم مدیریت محتوا اگر اصولی نوشته شود خب به نسبت زمان زیادی را از شما می گیرد و همچنین برای توسعه آن نیاز به یک تیم دارید و تنهایی نمی توانید این کار را انجام دهید.

اگر هم به صورت غیر اصولی یا به قول معروف : بزن و برو نوشته شده باشد بعداز مدتی که از پروژه گذشته باشد برای ایجاد کوچکترین تغییر و یا اضافه کردن یک ویژگی اصلا نمی توانید کدهای مرتبط را پیدا کنید و باعث شکست پروژه شما می شود.

از مزایای این نوع سیستم ها این است که زمانی که برای مشتری خود آن را پیاده سازی و راه اندازی کنید در قبال هر تغییری که مشتری بخواهد و شما انجام دهید می توانید درآمد خوبی داشته باشید.


مزایا و معایب سیستم های آماده

در این نوع CMS ها معمولا یک تیم حرفه ای همیشه در حال به روز رسانی و رفع مشکلات آنها هستند. مثلا همین سیستم های وردپرس ، جوملا و دروپال همگی دارای تیم های فوق العاده حرفه ای و قدرتمندی می باشند.

این نوع سیستم ها چون در سطح جهان معروف هستند و کاربران زیادی هم دارند با کوچکترین مشکلی که از طرف کاربران گزارش شود تیم کاری این سیستم ها سریعا برای حل آن مشکل اقدام کرده و آن را بر طرف می کنند.

یکی دیگر از مزایای این سیستم ها هزینه راه اندازی آنها می باشد که بدون هیچ هزینه ای و به صورت کاملا رایگان می توانید آنها را داشته باشید.

یکی از مزایای دیگر وجود پلاگین یا افزونه ها می باشد که به راحتی هر امکانی را که بخواهید به سایت خود اضافه کنید را نیز با نصب افزونه آن ( که بیشتر آنها نیز به صورت کاملا رایگان می باشند) می توانید اضافه کنید.

این کارها باعث می شوند که در هزینه و زمان اجرای پروژه شما خیلی خیلی صرفه جویی شود.

در مورد معایب این سیستم ها به دلیل به روز رسانی های زیاد و سریع ، دارای معایب و مشکلات کمی هستند.


وردپرس

اولین سایت ساز که قصد معرفی آن را داریم وردپرس می باشد که طبق آمار به دست آمده بیش از 60 درصد از کل سایت های جهان با این سیستم پیاده سازی شده اند که نشان از محبوبیت و رشد فوق العاده این سیستم است.

همچنین وردپرس دارای پلاگین های حرفه ای رایگان و غیر رایگان بسیار زیادی می باشد که تقریبا برای اضافه کردن هر امکانی می توانید چندین افزونه و پلاگین در اختیار داشته باشید که به راحتی نصب و فعال می شوند.

همچنین این سیستم مدیریت محتوا رایگان دارای تم ها و قالب های حرفه ای زیادی است که به راحتی قابل نصب و استفاده می باشند.

برای فارسی کردن نیز این سیستم فوق العاده است که به راحتی برای ما فارسی زبان ها پیاده سازی می شود و ما می توانیم سایتی کاملا فارسی و راست چین داشته باشیم.

یادگیری کار کردن با این سیستم نیز نسبتا ساده می باشد و هر فردی با کمی آموزش می تواند یک سایت یا فروشگاه اینترنتی برای خود داشته باشد.

همچنین پلاگین ها و قالب های مختلف وردپرس به راحتی بر روی تمامی نسخه های آن قابل نصب می باشند.


جوملا

با CMS جوملا نیز بیش از 15 درصد از سایت های جهان ساخته و پیاده سازی شده اند. این سیستم نیز دارای پلاگین های زیادی می باشد.

برای فارسی کردن نیز این سیستم خیلی خوب عمل کرده است و به راحتی می توانید آن را فارسی کرده یا از نسخه های فارسی شده آن استفاده کنید.

یادگیری این سیستم کمی پیچیده است و کار کردن با آن کمی پیچیده تر از وردپرس می باشد ولی یک سیستم فوق العاده حرفه ای و کامل نیز می باشد که بدون کد نویسی می توانید سایتی کامل داشته باشید.


دروپال

دروپال نیز دارای بیش از دو میلیون سایت ساخته شده می باشد و به خاطر این است که کمی تخصصی تر از سایر سیستم های معرفی شده می باشد.

پلاگین ها و قالب های این سیستم مدیریت محتوا حتما باید با نسخه دروپال استفاده شده همخوانی داشته باشد که این مورد یکی از معایب این سیستم است.


نتیجه گیری

هر 3 سیستم مدیریت محتوا رایگان معرفی شده در این مقاله فوق العاده قدرتمند هستند و دارای تیم های پشتیبانی قوی می باشند و هر کدام نیز دارای نقاط قوت و ضعفی هستند ولی با کمی بررسی متوجه خواهید شد که فواید آنها نسبت به معایبشان از زمین تا آسمان است و با استفاده از آنها به طور حتم در زمان و هزینه شما صرفه جویی خواهد شد.

ما ، در مقاله بهترین سیستم مدیریت محتوا رایگان سعی کردیم تا به طور مختصر شما را با سایت ساز یا CMS های محبوب جهان آشنا کنیم. صد البته که موارد بیشتری را می توان برای این سیستم ها در نظر گرفت.


منبع : ابزار دانش